30.11.2023 Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia
- 4
Świetlicowe ANDRZEJKI
„Piosenkarz spod prysznica”, „Strażnik mrowiska” czy „Zawijacz sreberek” to tylko część zawodów jakie udało się wylosować uczniom, podczas zabaw andrzejkowych na świetlicy szkolnej. Dzieci poznały również przepowiednię na przyszłość, w zależności od wylosowanego przez siebie koloru. Aleksandra, Magdalena a może Maria? Chłopcy poznali imię przyszłej wybranki. Maciej, Igor, Adrian u dziewczyn również pojawiło się wiele imion, które mogły wylosować, aby poznać imię przyszłego męża. Zabawą towarzyszyło mnóstwo śmiechu.
Monika Łukoszek
Projekt BohaterON
Nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskiej akcji "BohaterOn". W ramach projektu klasa 8 wykonała plakaty dotyczące Powstania Warszawskiego. Uczniowie szukali odpowiedzi na pytania dotyczące przebiegu walk w Warszawie czy też dociekali przyczyn małego wsparcia dla walczącej Warszawy ze stron aliantów.
6
VII Ogólnopolski Konkurs Językowo-Plastyczny „Idiom…ink”
Regulamin konkursu:
Idiom czyli wyrażenie językowe (najczęściej kilkuwyrazowe), którego znaczenie jest inne, niż wynika to ze znaczenia poszczególnych wyrazów wchodzących w skład idiomu oraz z reguł językowych. Jest ono właściwe dla danego języka i rzadko istnieje możliwość dosłownego przetłumaczenia go na inny język.
Celem konkursu jest nauka poprzez zabawę i ukazanie potrzeby znajomości idiomów angielskich, które nadają wypowiedzi żywszy i bardziej obrazowy charakter oraz rozładowują napięcie pomiędzy rozmówcami dzięki swemu dowcipnemu brzmieniu.
Zadanie konkursowe polega na stworzeniu pracy plastycznej dowolną techniką obrazującej idiom angielski (jego dosłowne tłumaczenie/nie znaczenie) oraz napisaniu samego idiomu.
Format pracy – nie powinien przekraczać A3.
Konkurs jest adresowany do uczniów szkół podstawowych klas 1-8 (grupy oceniane 1-3, 4-8).
Każda placówka ma prawo nadesłać dowolną liczbę prac (jedna od uczestnika). Prace konkursowe mogą być również zgłaszane indywidualnie.
Praca powinna zawierać metryczkę: imię, nazwisko, wiek, klasa, szkoła, adres szkoły, telefon, imię i nazwisko opiekuna.
Ocenie podlegać będą: pomysłowość, walory artystyczne, SAMODZIELNOŚĆ, pomysłowość, zastosowane techniki, poprawność językowa. Prace niesamodzielne będą dyskwalifikowane.
Dyplomy i nagrody otrzymają laureaci i ich opiekunowie.
Prace przechodzą na własność organizatora.
Udział w konkursie jest jednoczesną akceptacją regulaminu oraz zgodą na publikację prac oraz nazwisk.
Termin nadsyłania prac do organizatora 31 grudnia 2023, ogłoszenie laureatów maksymalnie do 29 lutego 2024 roku.
Ogólnopolski Konkurs „Orzeł Ortograficzny”
23 listopada chętni uczniowie z klas IV – VII wzięli udział w Ogólnopolskim Konkursie „Orzeł Ortograficzny”. Każdy uczestnik otrzymał zadania konkursowe, zgodnie ze swoją kategorią wiekową. Zmagania polegały głównie na tym, że trzeba było rozwiązać zagadki ortograficzne i zaznaczyć prawidłowe odpowiedzi, kodując je na specjalnie przeznaczonej do tego karcie.
Poziom konkursu był bardzo wysoki, ale uczestnicy byli zadowoleni z tego, jak napisali. A czy mieli rację? To się okaże już wkrótce. Niecierpliwie czekamy na wyniki!
Szkolny koordynator konkursu
Monika Drąg
INFORMATYKA Z OZOBOTEM w klasie 3b
Ozobot - to nowa, fantastyczna pomoc edukacyjna, która pojawiła się w naszej szkole, a ostanie dni były czasem, gdzie bliżej poznawaliśmy specyfikę jego pracy, działania i sposób użytkowania. To mały, ale bardzo inteligentny robot do nauki programowania, który zabiera dzieci w niesamowitą przygodę rysowania, rozwiązywania problemów i pracy grupowej. Za pomocą kolorowych kodów programowaliśmy zadania, które później wykonywał robot.
2Dopiero zapoznajemy się z Ozobotami, ale już pierwsze kroki wprawiły dzieci w stan olbrzymiej radości i zadowolenia. Dzieci poznały dziś pierwsze kody, zaczęły tworzyć własne trasy i z ogromnym skupieniem obserwowały sposób poruszania się robota. Bardzo ważną cechę zabaw z elementami programowania stanowi fakt, że trudności, które mogą pojawić się w ich trakcie (źle zastosowany kod, błędne użycie kolorów, zbyt zawiła trasa itp), są przez dzieci traktowane raczej jako wyzwania a nie jako problemy czy bariery. Ponieważ w trakcie zabaw z kodami uczniowie koncentrują się na wyszukiwaniu rozwiązań, wzrasta ich poczucie własnej wartości, czują się zauważane i doceniane, co w konsekwencji przyspiesza i czyni bardziej efektywnym proces przyswajania przez nie informacji i rozwoju nowych umiejętności.
Bożena Papierok
NA SPORTOWO JEST ZDROWO – SZKOLNY PROGRAM WYCHOWANIA ZDROWOTNEGO
Kolejne zadanie już za nami. Tematem przewodnim były: „ZABURZENIA STANU ZDROWIA I ROZWOJU ZWIĄZANEGO Z NIEPRAWIDŁOWYM ODŻYWIANIEM”. Zadanie udało się zrealizować dzięki zaangażowaniu szkolnej pani higienistki.
3Uczniowie przebywający na świetlicy w pierwszej kolejności mieli okazję zapoznać się z podstawowymi pojęciami takimi jak: otyłość, nadwaga, niedobór masy ciała czy anoreksja. Dowiedzieli się również, co to jest siatka centylowa oraz jakie jest jej zastosowanie.
Następnie uczniowie zostali podzieleni na grupy i wykonali plakat dotyczący czynników, które wpływają pozytywnie i negatywnie na nasze zdrowie i rozwój.
Koordynator programu
Sandra Kuriata
Angielskie kalendarze
W ostatnim czasie uczniowie klas III wykonali piękne kalendarze w j. angielskim. To zadanie było świetnym przykładem tego, jak można połączyć naukę języka obcego z kreatywnością i sztuką. Jednym z najbardziej fascynujących aspektów tego projektu była różnorodność technik, jakie zostały wykorzystane do stworzenia kalendarzy. Nie tylko korzystano z tradycyjnych metod, takich jak rysunek, ale również z nowoczesnych, komputerowych narzędzi. Uczniowie mieli możliwość tworzenia projektów przestrzennych, co pozwoliło im rozwijać swoje zdolności manualne i wyobraźnię. Niektóre z kalendarzy zdobią kolorowe naklejki, inne zaś zaskakują otwieranymi okienkami lub ruchomymi elementami. Wśród projektów znalazł się także świecący kalendarz z diodami.
11Zobaczcie sami! Link do interaktywnego kalendarza:
https://www.canva.com/design/DAFzrm5-mF0/Qt8zM__bD_t38yl3cRmx6Q/edit
Martyna Somerlik-Przybyła
Programowanie Ozobotów
Uczniowie klasy IIIa mieli możliwość programowania Ozobotów na różne sposoby - od rysowania kolorowych linii na kartce papieru po których poruszały się roboty, przez układanie kolorowych bloczków programu w prostym graficznych systemie programistycznym opartym o popularny Scratch. Zabawa nie miała końca.
Beata Wawoczny-Kloc
Wieczór filmowy
Dzień Życzliwości
Jak co roku, 21 listopada nasza szkoła przyłączyła się do obchodów Światowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień. Uczniowie najpierw poszukiwali odpowiedzi na pytania: Czym jest życzliwość?, Czy warto być życzliwym? oraz Co życzliwość zmienia w naszym życiu? Następnie tworzyli plakaty na temat „Nasze pomysły na życzliwość”.
17Rada Rodziców przychylnie podeszła do naszego szkolnego świętowania i podarowała wszystkim uczniom oraz pracownikom szkoły długopisy z uśmiechniętą buźką J, abyśmy codziennie pamiętali, jak ważne są życzliwe słowa, gesty i wrażliwość na potrzeby innych.
Sensoryczne zajęcia języka angielskiego w klasie 2a i 2b
Na początku roku szkolnego, nasi uczniowie wkroczyli w fascynujący świat języka angielskiego poprzez tworzenie ogromnej sieci pająka z kolorowych karteczek. To niezwykłe zadanie nie tylko zaangażowało zmysł wzroku, ale również dotyku, pomagając w lepszym przyswajaniu nowego słownictwa. Uczniowie czerpali wiele radości z zawieszania kolorowych karteczek na sieci pająka utworzonej z dwustronnej taśmy klejącej, a jeszcze większą z demontażu poszczególnych elementów według konkretnego koloru.
3W drugim miesiącu naszego programu przenieśliśmy się na wyższy poziom. Uczniowie uczyli się słówek związanych z życiem codziennym poprzez skakanie na dużych planszach według zakodowanego wzoru. Każde pole na planszy reprezentowało konkretne słowo, a uczniowie skacząc po odpowiednich polach, utrwalali ich angielskie nazwy.
Martyna Somerlik-Przybyła
Warsztaty Lego Education w klasie IIIa
Zajęcia zapewniły dzieciom nieograniczone możliwości praktycznej nauki przez zabawę, która pomogła im rozwinąć przydatne umiejętności oraz nabrać pewności siebie. Uczniowie ćwiczyli umiejętność rozwiązywania problemów i opowiadania historii podczas zabawy, która uczyła wytrwałości i samodzielnego myślenia.
8Beata Wawoczny - Kloc
Gry planszowe w nauce dzieci
Tworzenie Innowacyjnego Sposobu Edukacji w klasach 1a i 1b
Jedną z pierwszych innowacyjnych inicjatyw we wrześniu było wykorzystanie gry Twister do nauki kolorów. Ta klasyczna gra, w której uczniowie stawiają swoje dłonie i stopy na barwnych kołach, stała się narzędziem do nauki kolorów. Poprzez połączenie aktywności fizycznej z rozpoznawaniem barw, dzieci miały okazję ćwiczyć równowagę i jednocześnie szlifować nazwy kolorów w j. angielskim.
Październik przyniósł ze sobą nową, ekscytującą grę, która pomogła dzieciom w nauce liczb, kolorów i ćwiczeniu spostrzegawczości. "Rybkowe Bingo" to zabawna gra, w której uczniowie musieli dopasować liczby i kolory rybek do odpowiednich miejsc na swoich planszach. Dodatkowo, pojawiły się groźne rekiny, których dzieci musiały unikać, aby nie stracić kolejki, co dodawało element strategiczny do zabawy.
Martyna Somerlik-Przybyła
Zbiórka dla potrzebujących
Kochani!
Jak co roku, w okresie świątecznym organizujemy szczególną zbiórkę dla potrzebujących. Tym razem postanowiliśmy włączyć się w akcję pomocową dla Domu dla Matek z Małoletnimi Dziećmi i Kobiet w Ciąży z Rybnika.
Dom w Rybniku jest całodobowym punktem pomocy matkom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej, doświadczyły przemocy ze strony bliskich lub znalazły się w innej sytuacji losowej, skutkującej brakiem bezpiecznego schronienia.
Liczymy na Wasze wielkie serca!
Opiekunowie Szkolnego Koła Wolontariatu.
Egzamin ósmoklasisty 2024
Terminy egzaminu ósmoklasisty:
język polski – 14 maja 2024 r. (wtorek) – godz. 9:00
matematyka – 15 maja 2024 r. (środa) – godz. 9:00
język obcy nowożytny – 16 maja 2024 r. (czwartek) – godz. 9:00
Dalsze szczegóły w zakładce: Egzamin ósmoklasisty
Wycieczka klas czwartych do Rybnika
15 listopada klasy 4a oraz 4b wybrały się na wycieczkę do Rybnika. Poznawanie tej bliskiej okolicy zaczęło się od wizyty w Muzeum im. o. Emila Drobnego, gdzie dzieci wzięły udział w warsztatach wyrobu pierników. Uczniowie zostali zapoznani z historią tego przepysznego wypieku, jego właściwościami oraz tajemnicą. Wielu z nich odkryło świat przypraw oraz dowiedziało się skąd wzięła się nazwa tych korzennych ciasteczek. Następnie każdy miał możliwość samodzielnego uformowania pierników przy użyciu drewnianych form. W trakcie wypieku słodkości uczniowie ozdabiali torebki, do których włożyli swoje ciasteczka po ich wystudzeniu. Wiele pierników zostało skonsumowanych na miejscu, gdyż kusiły uczniów swym zapachem.
15Kolejnym etapem wycieczki był udział w lekcji muzealnej pt.: „Opowieść o szkole naszych rodziców, dziadków i pradziadków”. Podczas niezwykłego spotkania z pracownikiem muzeum uczniowie poznali dawny ubiór ucznia, wyposażenie jego tornistra i sali lekcyjnej oraz zasady panujące w szkole. Wielu z nich doceniło obecne czasy, gdzie szkoły znajdują się w pobliżu miejsca zamieszkania, nie ma problemu z dostępem do przyborów edukacyjnych i podręczników, a wiedza znajduje się na wyciągnięcie ręki – wystarczy tylko chcieć!
Ostatnim punktem wyjazdu była wizyta w Multikinie, gdzie czwartoklasiści wzięli udział w Akademii Filmowej. To rodzaj projektu, który sięga po emocjonujące i mądre kino, angażuje uczniów w dyskusję na ważne tematy i wspiera nauczycieli w wyzwaniach dydaktycznych i wychowawczych. Seans filmowy rozpoczął się prelekcją kilkunastominutowego filmu edukacyjnego pełniącego funkcję wprowadzenia w wybraną przez kierownika wycieczki tematykę. My postawiliśmy na edukację psychologiczną – filmoterapia i lepsze zrozumienie swoich emocji. Następnie zobaczyliśmy film pt. „Supa Modo”. To inspirujący, emocjonujący i naładowany pozytywną energią film o małej Jo, która jest… superbohaterką. Każdy uczeń zastanawiał się czy posiadanie nadprzyrodzonych mocy wystarczy, by rozwiązać domowe problemy i rodzinne konflikty? Czy Jo będzie w stanie zatrzymać rozwój groźnej choroby? Każdy wychodził z kina z własnymi przemyśleniami, które zostaną omówione podczas zajęć z wychowawcą.
Wycieczka do Rybnika była nie tylko odskocznią od szarej szkolnej rzeczywistości, ale także sposobem na poznanie atrakcji najbliższej okolicy oraz emocji jakie towarzyszą nam na co dzień i sposobów radzenia sobie z nimi.
kierownik wycieczki
Aleksandra Niesobska
Jesienne spacery i zabawy ruchowe klasy Ia
Jesienią w parku jest bardzo pięknie i kolorowo. Liście na rosnących drzewach zmieniły swój kolor. Są teraz czerwone, żółte i pomarańczowe. Różnokolorowe liście wyglądem przypominają paletę farb artysty. Dużo liści już spadło, pokryło trawę i alejki dla spacerujących. Klasa Ia z wielka radością zagościła w pobliskim parku w Zamku i bardzo przyjemnie spędziła czas budując szałasy i szalejąc z liśćmi.
2Katarzyna Mandrysz
Zabawa z pianką i farbami
Zabawa z pianką do golenia czemu nie! … A może farba na rączce i nóżce? Zabawa gwarantowana!
Tak świetnie bawią się na zajęciach uczniowie klasy Ia.
8Katarzyna Mandrysz
Zabawy z mąka w klasie Ia
Wiemy, że dla niektórych z Was brzmi i wygląda to na czyste szaleństwo ale, jak proste, malutkie rzeczy mogą uszczęśliwić Wasze dziecko? Zatem zamiast kolejnego zestawu Lego czy następnej gry planszowej, kupcie 2 kg mąki i folię malarską. Wyjdzie Was taniej, a radość dzieciaków będzie wielka. Z góry uprzedzamy – to, że warto zabezpieczyć podłogę folią w łatwy sposób pozwala zapanować nad większością nieporządku, jaki wspólnie stworzycie. Nie da się podczas tych zabaw nie pobrudzić, powiedziałabym, że właśnie spory kawałek frajdy polega na pójściu na całość. Mamy XXI wiek, mamy odkurzacze, od odrobiny pyłu nikomu nic się nie stanie. Całym serduchem wierzę w to, że dzieci dzielimy na szczęśliwe i czyste. Zatem do dzieła – nie pozwól, aby Twoje dziecko się nie brudziło!
1Zabawy tego typu są nie tylko czystą i prostą radością, niosą ze sobą zdecydowanie więcej korzyści:
- stymulują i wspierają rozwój zmysłów
- ćwiczą małą motorykę
- rozwijają kreatywność
- są okazją do ćwiczenia koncentrowania uwagi dziecka
- są okazją do nauki - np. cyfr, liter
- pomagają rozwijać wyobraźnię
Pamiętajcie... mąka z włosów spłukuje się bardzo łatwo, ubrania wystarczy otrzepać i włożyć do pralki. Wspomnienia zaś… one są trwałe.
Nasze sposoby na zajęcia
Katarzyna Mandrysz
Archiwum Aktualności